AA’nın haberine nazaran, Gelir Yönetimi Başkanlığı, yüksek gelir elde eden, lüks tüketimde bulunan lakin buna uygun vergi ödemeyen mükellefleri yakından izliyor. Kayıt dışı iktisatla çaba kapsamında turizm bölgelerindeki lüks harcamaları yakından takip eden Gelir Yönetimi, özel yat ve tekne satışlarını inceleme altına aldı.
ÇAPRAZ KONTROL
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan elde edilen bilgilerle memleketler arası bilgi değişimi kapsamında elde edilen bilgileri kendi bilgileriyle çapraz denetime tabi tutan Başkanlık, 2021-2023 yıllarındaki satışların büyük kısmında yüksek ölçüde vergi kaybı tespit etti.
Riskli mükelleflere odaklanan Başkanlık, kelam konusu 3 yılda 45 binin üzerinde özel tekne ve yat satışı yapıldığını belirledi.
Söz konusu lüks taşıtların sigorta bilgileriyle kasko kıymetlerini de inceleyen Başkanlık, yaptığı bu tahlillerle yürüttüğü saha çalışmalarıyla satışların gerçek bedelle beyanlara yansımadığını saptadı. Tahlillerde 15 bin gerçek kişi ve 1527 şirketin özel tekne ve yat satışlarında beyan edilen satış bedeliyle gerçek satış fiyatı ortasında büyük fark bulundu. Bu mükelleflerin para transferleri inceleme altına alınırken, birinci tespitlere nazaran 1.4 milyar liralık kayıt dışı hasılat tespit edildi.
Bu ortada, Gelir Vergisi Kanunu’na nazaran, gemi ve yat üzere taşıtların 5 yıl içinde elden çıkarılmasından doğan yararlar, paha artışı çıkarı sayılıyor. Yat ve tekneleri aldıkları tarihten başlayarak 5 yıl içinde elden çıkaranların alış maliyetleri ve satış bedeli ortasında oluşan fark üzerinden vergilendirme yapılıyor. Bu satışların ticari çıkar sayılması durumunda ise hem gelir yahut kurumlar vergisi hem de satış bedeli üzerinden ayrıyeten KDV alınması gerekiyor.
YENİ KONTROL YOLLARI YOLDA
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, konuya ait değerlendirmesinde, “Çok kazanan lakin az vergi verenlerin kapısını çalmaya devam ediyoruz. Kayıt dışı iktisatla gayretimiz dal kesim genişliyor. İncelemeler sonucunda, satış bedellerini düşük gösterenlerden gerekli vergi ve cezalar talep edilecek” dedi. Gelir Yönetimince bu alanda yapılan çalışmalara devam edileceğini ve yeni kontrol formüllerinin de devreye alınacağını bildiren Şimşek, “Kayıt dışılığın neden olduğu haksız rekabeti ve vergi kaybını gidermek için sektörel saha kontrollerimizi ağır formda sürdürüyoruz. Vergilendirilmeyen karla çok harcayanları, lüks harcama yapan lakin vergi matrahını düşük gösterenleri yakından izlemeyi sürdüreceğiz. Kayıt dışı karların peşindeyiz. Vergide adaleti ve aktifliği artırmak hedefiyle kayıt dışılıkla gayretimiz sürat kesmiyor” diye konuştu.
‘İTHALATTA MÜMKÜN DEĞİL’
Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği (YATED) Başkanı Murat Bekiroğlu, Milliyet’e yaptığı açıklamada, ithal teknelerin Türkiye’ye girişinde vergi kaybı olmayacağını belirterek, borsalara kote olan milletlerarası şirketlerin yalnızca “fake faturayla” değil, gerçek fiyatından düşük fiyatla dahi Türkiye’ye yat sokamayacağını, Avrupa Birliği’nin bu bahiste çok katı olduğunu ve ağır cezalar öngörüldüğünü söyledi. Beyan ve satış fiyatı ortasındaki farklılığın lakin yerli üretici ve iç ticarette olabileceğini lisana getiren Bekiroğlu; geçmişte yat, kotra, tekne ve gezinti gemilerinin tesliminde KDV oranının yüzde 1 olarak uygulandığını anımsattı. -ANKARA Milliyet